DEDAŞ
Mehmet Beşir Ayanoğlu
Köşe Yazarı
Mehmet Beşir Ayanoğlu
 

MARDİN KAHVEHÂNELERİ VE KAHVECİLERİ -2-

-Uşşak, -Hüseyni, -Neva, -Baharzavi, -Nedimi(Gerdaniye makamı), -İbrahimi, -Zengül, -Tahir, -Muhayyer makamlarıdır. -Hicaz makamı ve türevleri önemli bir yer işgal eder Mardin müziğinde. Bu makamlar; Mansuri, Hicaz Istanbuli, Hicaz Halebi ve Hicaz Mısridir. Bunlar kahvehanelerde çalışılır, okunur, kayıt altına alınır ve daha sonra da düğünlerde, özel günlerde icrası yapılırdı. Kahvehane sahipleri aynı zamanda sanatın hamisi konumundaydılar. 1958’lerde Mehmet Ürün’ün söylediği Mardin divan şarkıları Sülo Ğaribo müzik lokalinde kayıt altına alınmıştır. Daha sonra bu kayıtlar Ankara radyosunda da yayınlanmıştır. Rahmetli Sülo Ğaribo müzik tutkunu olması, onun Mardin müzisyen sanatçılara daha çok değer verip kahvehanesinde, lokalinde sanatlarını icra etmelerini de sağlamıştır. 1970’lere kadar Mardin’de radyo yayınlarının olmaması Mardinlileri Arap radyolarına yönlendirmiştir. Sülo Ğaribo’nun; Ümmü Gülsüm, Abdulvahap, Nazım il Ğazalli, Fairouz gibi sanatçıları sürekli radyodan kahvehanesinde çalınmasını sağlamış ve bu sanatçıların Mardinde tanınmasına vesile olmuştur. Bu sebeple Ümmü Gülsüm sesi Mardinde adeta Sülo Ğaribo ile özdeşleşmiştir. 1800 yıllarında başlayıp 2000 yılına kadar yaklaşık 200 yıl süren Mardin müzik divanı Mardin kahvehanelerinde kendine çalışma imkanı bulmuş ve buralarda icra edilmiştir. Mardin kahvehane kültüründe diğer önemli isim de Nuri İblalo ekolüdür. Nuri İblalo kahvesine giden takım elbiseli kravatlı, fötör şapkalı eşraf diyeceğimiz önemli bir zümre vardı. Müşterilerine itina ile hizmet ederdi. Kahvesinde disiplin önemliydi. İnsan boyundaki semaveri ve TK24 teypi unutulmazlardandı. Kahvesinde nargile, mırra için özel stil getiren Nuri İblalo çalışanlarının tek tip kıyafet ve nazik hizmeti ile o dönemde işe atfedilen önem ve değerin bir nişanesiydi. iblalo kahvehanesi, Mardin’e gelenlerin ilk uğrak yeriydi. Kışın Kermo il Zayit şarkıları teypte dinlenir, yazın üst terasta oturulurdu. Şehir dışından gelen yerli ve yabancı konuklar kahvit iblalo ‘da içtikleri kahve, mırra ve nargile ile ömür boyu unutamayacakları bir anı yaşarlardı. Mardin zengin kültürünün ilk tanışma yeriydi.
Ekleme Tarihi: 03 Eylül 2022 - Cumartesi

MARDİN KAHVEHÂNELERİ VE KAHVECİLERİ -2-

-Uşşak,

-Hüseyni,

-Neva,

-Baharzavi,

-Nedimi(Gerdaniye makamı), -İbrahimi,

-Zengül,

-Tahir,

-Muhayyer makamlarıdır.

-Hicaz makamı ve türevleri önemli bir yer işgal eder Mardin müziğinde. Bu makamlar; Mansuri, Hicaz Istanbuli, Hicaz Halebi ve Hicaz Mısridir.

Bunlar kahvehanelerde çalışılır, okunur, kayıt altına alınır ve daha sonra da düğünlerde, özel günlerde icrası yapılırdı.

Kahvehane sahipleri aynı zamanda sanatın hamisi konumundaydılar.

1958’lerde Mehmet Ürün’ün söylediği Mardin divan şarkıları Sülo Ğaribo müzik lokalinde kayıt altına alınmıştır. Daha sonra bu kayıtlar Ankara radyosunda da yayınlanmıştır.

Rahmetli Sülo Ğaribo müzik tutkunu olması, onun Mardin müzisyen sanatçılara daha çok değer verip kahvehanesinde, lokalinde sanatlarını icra etmelerini de sağlamıştır.

1970’lere kadar Mardin’de radyo yayınlarının olmaması Mardinlileri Arap radyolarına yönlendirmiştir.

Sülo Ğaribo’nun; Ümmü Gülsüm, Abdulvahap, Nazım il Ğazalli, Fairouz gibi sanatçıları sürekli radyodan kahvehanesinde çalınmasını sağlamış ve bu sanatçıların Mardinde tanınmasına vesile olmuştur. Bu sebeple Ümmü Gülsüm sesi Mardinde adeta Sülo Ğaribo ile özdeşleşmiştir.

1800 yıllarında başlayıp 2000 yılına kadar yaklaşık 200 yıl süren Mardin müzik divanı Mardin kahvehanelerinde kendine çalışma imkanı bulmuş ve buralarda icra edilmiştir.

Mardin kahvehane kültüründe diğer önemli isim de Nuri İblalo ekolüdür.

Nuri İblalo kahvesine giden takım elbiseli kravatlı, fötör şapkalı eşraf diyeceğimiz önemli bir zümre vardı. Müşterilerine itina ile hizmet ederdi. Kahvesinde disiplin önemliydi. İnsan boyundaki semaveri ve TK24 teypi unutulmazlardandı.

Kahvesinde nargile, mırra için özel stil getiren Nuri İblalo çalışanlarının tek tip kıyafet ve nazik hizmeti ile o dönemde işe atfedilen önem ve değerin bir nişanesiydi.

iblalo kahvehanesi, Mardin’e gelenlerin ilk uğrak yeriydi. Kışın Kermo il Zayit şarkıları teypte dinlenir, yazın üst terasta oturulurdu. Şehir dışından gelen yerli ve yabancı konuklar kahvit iblalo ‘da içtikleri kahve, mırra ve nargile ile ömür boyu unutamayacakları bir anı yaşarlardı. Mardin zengin kültürünün ilk tanışma yeriydi.

Yazıya ifade bırak !
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.